Bouwjaren
- 1955 Mercedes Benz 190SL
- 1956 Mercedes Benz 190SL
- 1957 Mercedes Benz 190SL
- 1958 Mercedes Benz 190SL
- 1958 Mercedes Benz 220SE Ponton
- 1959 Mercedes Benz 190SL
- 1959 Mercedes Benz 220SE Ponton
- 1960 Mercedes Benz 190SL
- 1960 Mercedes Benz 220SE Ponton
- 1960 Mercedes Benz 220SE Cabriolet
- 1961 Mercedes Benz 190SL
- 1961 Mercedes Benz 220SE
- 1962 Mercedes Benz 190SL
- 1962 Mercedes Benz 220SE W111
- 1962 Mercedes Benz 220SEb Cabriolet
- 1963 Mercedes Benz 190SL
- 1963 Mercedes Benz 230SL
- 1963 Mercedes Benz 220SE 111
- 1963 Mercedes Benz 220SEb Cabriolet
- 1964 Mercedes Benz 230SL
- 1964 Mercedes Benz 220SE 111
- 1964 Mercedes Benz 220SEb Cabriolet
- 1965 Mercedes Benz 230SL
- 1966 Mercedes Benz 230SL
- 1967 Mercedes Benz 230SL
- 1967 Mercedes Benz 250SL
- 1968 Mercedes Benz 250SL
- 1968 Mercedes Benz 280SL
- 1969 Mercedes Benz 280SL
- 1970 Mercedes Benz 280SL
- 1971 Mercedes Benz 280SL
1958 Mercedes Benz 220SE Ponton
Presenterades i september 1958 och inleddes i produktion strax efter, Mercedes Benz 1958SE Ponton 220 har en intressant historia som gör dessa bilar önskvärda bland klassiska bilsamlare. Dessa cabrioleter och coupéer kallas ofta ”Ponton” -bilar, vilket har att göra med framramens underramsdesign. När det först kom ut, liknade en kvick tysk journalist det med en ponton eller bro som spänner över motorfacket. 1958 220SE Ponton var mer äventyrlig i stil än salonger. Cabriolet och kupéer i denna serie kom med många alternativ att välja bland inklusive monterat bagage, 2-tonfärg, en främre bänkstol och vitvägg för att bara nämna några. Intressant nog tillverkades endast 830 Ponton Coupes från 1958 till 1960 och endast 1112 Cabriolets tillverkades under samma tid. Totalt fanns det 1942 enheter, av det antalet är det oklart hur många som finns idag. Om du funderar på att köpa en Mercedes Benz 1958SE Ponton från 220 har du kommit till rätt ställe.
Vill du köpa en klassisk Mercedes?
På grund av den sällsynta karaktären av delar och material för 1958 Mercedes Benz 220SE Ponton är det viktigt att hitta det mest kompletta exemplet. En sak som köpare ofta förbiser när de köper är vindrutetorkarna; vara säker på att de fungerar. Dessa delar är svåra att hitta och är ganska invecklade. Se också till att krom finns på bilen, eftersom kromdelarna för dessa kupéer och cabrioleter kan vara mycket kostsamma. Naturligtvis, som med alla klassiska bilar, vill du se till att chassin och motornumren matchar. På dessa speciella bilar är chassinumret också stämplat på gaffelstöd ovanför plattan och motorplattan är också stämplad på vevhuset ovanför plattan. Mercedes 220SE-modellerna är också benägna att rosta, så var noga med att inspektera bilen helt.