Bouwjaren
- 1955 Mercedes Benz 190SL
- 1956 Mercedes Benz 190SL
- 1957 Mercedes Benz 190SL
- 1958 Mercedes Benz 190SL
- 1958 Mercedes Benz 220SE Ponton
- 1959 Mercedes Benz 190SL
- 1959 Mercedes Benz 220SE Ponton
- 1960 Mercedes Benz 190SL
- 1960 Mercedes Benz 220SE Ponton
- 1960 Mercedes Benz 220SE Cabriolet
- 1961 Mercedes Benz 190SL
- 1961 Mercedes Benz 220SE
- 1962 Mercedes Benz 190SL
- 1962 Mercedes Benz 220SE W111
- 1962 Mercedes Benz 220SEb Cabriolet
- 1963 Mercedes Benz 190SL
- 1963 Mercedes Benz 230SL
- 1963 Mercedes Benz 220SE 111
- 1963 Mercedes Benz 220SEb Cabriolet
- 1964 Mercedes Benz 230SL
- 1964 Mercedes Benz 220SE 111
- 1964 Mercedes Benz 220SEb Cabriolet
- 1965 Mercedes Benz 230SL
- 1966 Mercedes Benz 230SL
- 1967 Mercedes Benz 230SL
- 1967 Mercedes Benz 250SL
- 1968 Mercedes Benz 250SL
- 1968 Mercedes Benz 280SL
- 1969 Mercedes Benz 280SL
- 1970 Mercedes Benz 280SL
- 1971 Mercedes Benz 280SL
1968 Mercedes Benz 280SL
Introducerad i 1967 och fortsättningsproduktion via 1971 var 2.8l Mercedes Benz 280SL 1968 den sista versionen av W113. Motorn var nästa utvecklingsstadium för M130 och en större ökning av förskjutningen till 2779cc, vilket ger bilen 180hp och ökat vridmoment. Det innehöll även nya, smidigare hjulöverdrag, liksom mindre krom på instrumentpanelen och dörrpaneler, i enlighet med nya 1968-säkerhetsstandarder. Annars var 1968 280 SL i huvudsak samma bil som sin föregångare. Intressant var att de flesta Mercedes Benz 280SL-modeller som byggdes för de amerikanska marknaderna var utrustade med automatisk växellåda. Manuell växellåda 1968 Mercedes Benz SL-bilar är något sällsynta i USA och är därför eftertraktade av amerikanska klassiska bilsamlare. Idag anses W113-pagoden vara en mycket önskvärd samlarebil, och nuvarande värden tyder på att Mercedes 280 SL är den mest önskvärda av 3-modellerna.
Vill du köpa en klassisk Mercedes?
1968 Mercedes roadster 280SL är populär bland klassiska bilsamlare som föredrar att äga den sista bilen i serien, som i allmänhet är den som har alla tekniska framsteg och kraften i linjen. Detta är verkligen fallet med 280 SL. 250 SL, som är ganska mer sällsynt, är också populär bland samlare som föredrar den något stela fjädringen och sportigare känslan av de tidiga klassiska bilarna. Denna Mercedes bil är också mer avskalad på insidan och har inte många av de plyscha uppgraderingarna av de senare modellerna. Sedan finns det Mercedes Benz 230SL, som är allmänt tillgänglig och kräver ett lägre pris på grund av uppfattningen av lägre prestanda från en mindre motor. Alla 3-modeller är benägna att rosta, särskilt i golv, bagageutrymme och under dörrarna, men delar som inkluderar motor-, transmissions-, inredning- och rostpaneler är lättillgängliga för dem som vill ta igång ett restaureringsprojekt.