27 april (Kungens dag) SHOWROUM STÄNGT
Gå till inventering Sälj min bil

Jaguar E-typ Cabriolet

Smakämnen Jaguar E-Type designades ursprungligen och visades för allmänheten som en bakhjulsdriven grand tourer i 2-sitsig coupéform och som en 2-sitsig cabriolet. En "2+2" 4-sitsig version av kupén, med förlängd hjulbas, släpptes flera år senare. Senare modelluppdateringar av Jaguar E-Type benämndes officiellt "Serie 2" och "Serie 3", och med tiden har de tidigare bilarna kommit att kallas "Serie 1" och "Serie 1.5". I mars 1961 introducerades Series 1, ursprungligen endast för export. Lanseringen på hemmamarknaden kom 4 månader senare i juli 1961. Bilarna använde vid den här tiden den trippel SU-förgasade 3.8 liters 6-cylindriga Jaguar XK6 -motor från XK150S. Tidigare byggda bilar använde externa motorhuvens spärrar som krävde ett verktyg för att öppna och hade en platt golvdesign. Dessa bilar är sällsynta och mer värdefulla. Därefter diskades golven för att ge mer benutrymme och spärrarna med två huvor flyttades in i bilen. I oktober 1964 ökades 3.8-litersmotorn till 4.2 liter.

Jaguar Klassiska bilar till salu

Egenskaper för serie 2-bilar är öppna strålkastare utan glasöverdrag, en bakre stötfångare, ompositionerad och större frontindikatorer och bakljus under stötdämparna, bättre kylning med hjälp av förstorad "mun" och dubbla elfläktar samt uppbromsade bromsar . Motorn är lätt identifierad visuellt genom förändringen från släta polerade kamöverdrag till ett mer industriellt "ribbed" utseende. Den var avstämd i USA med dubbla Strombergs och större ventilavstängningar, men i Storbritannien behölls triple SU och de mycket snävare ventilavstängningarna. Interiören och instrumentbrädan omstrukturerades också; vippbrytare som uppfyllde USA: s hälso- och säkerhetsbestämmelser ersattes av växlarna. Nya platser var också monterade. Luftkonditionering och servostyrning var tillgängliga som fabriksalternativ.

Köper en Jaguar E-typ cabriolet?

En ny 5.3 L 12-cylindrig Jaguar V12 -motor introducerades med standard servostyrning och uppgraderade bromsar. FHC -karossstilen med kort hjulbas avbröts och V12 fanns endast som cabriolet och 2+2 coupé. Cabriolet använde planen 2+2 med längre hjulbas. Serie 3 känns lätt igen av det stora korslistgallret fram och utskjutna hjulhus och ett märke på baksidan som förklarar att det är en V12. Bilar för USA-marknaden var utrustade med stora utskjutande gummi-stötfångare för att uppfylla 8 km/h slagkrav, men de på europeiska modeller var betydligt mindre. USA -modeller har också sidindikatorrepetitioner på framvingarna. Det fanns också ett mycket begränsat antal 6-cylindriga serie 3 E-typer byggda.

Jaguar E-typ Cabriolet

E & R Classics, din Jaguar Klassisk bilspecialist!

Klicka här för att se vår inventering

Vilka är fördelarna med att köpa en Jaguar E-Type Cabriolet bil på ER Classics?
- Ett bra sortiment av klassiska bilar till salu
- Alla bilar kontrolleras noga av mekanikerna i vår egen verkstad
- MOT, svetsning och interiörprocess för din Jaguar E-Typ Cabriolet bil
- Vår specialiserade gammaldagsmekanik kan ta hand om alla förfaranden
- Vi kan ta hand om reparationer, underhåll och anpassade behov
- Komplett restaurering av din Jaguar E-Typ Cabriolet bil
- Vi kan leverera din klassiska bil till något europeiskt land