Söndag augusti 1 EXTRA OPEN (12: 00-16: 00) - juli och augusti öppen som vanligt
Gå till inventering Sälj min bil

Jaguar E-Type Serie I

Mars 1961 serien jag introducerades, ursprungligen för export endast. Den inhemska marknaden lanserade fyra månader senare i juli 1961. Bilarna vid denna tidpunkt använde den trefaldiga SU-förgasade 3.8-liters sexcylindriga Jaguar XK6-motorn från XK150S. Mycket tidigare byggda bilar utnyttjade externa motorhuvudspärrar som krävde ett verktyg att öppna och hade en platt golvdesign. Dessa bilar är sällsynta och mer värdefulla. Därefter gjordes Jaguar E-Type 1963-golv för att ge mer benrum och tvillinghuvens spärrhakar flyttades in i bilen. 3.8-liter-motorn ökade till 4.2 liter i oktober 1964.
Alla E-typer var utrustade med oberoende spolfjäder bakre fjädring med torsionsstångens främre ändar och fyrhjulsskivbromsar, ombord på baksidan, alla var kraftstödda. Jaguar var en av de första fordonstillverkarna att utrusta bilar med skivbromsar som standard från XK150 i 1958. Serien 1 kan kännas igen av glasbelagda strålkastare (upp till 1967), liten "mun" öppning fram, signalljus och bakljus ovanför stötdämpare och avgasuttag under nummerplattan på baksidan.

Jaguar Classic Cars till salu

3.8-liters Jaguar E-Type 1965-bilar har läderhäftande hinkstolar, en aluminiumskärmad instrumentpanel och konsol, och en Moss fyrhastighets växellåda som saknar synkrom för första växeln ("Moss box"). 4.2-liters bilar har mer bekväma sittplatser, förbättrade bromssystem och elektriska system samt en fyrhjulsdrift växellåda med synkronisering. 4.2-liters bilar har också ett märke på stöveln som proklamerar "Jaguar 4.2 Liter E-Type". Valfria extrafunktioner inkluderar kromspetsade hjul och en avtagbar hård topp för OTS.

En 2 + 2-version av coupéen lades till i Jaguar E-Type 1966. 2 + 2 erbjöd alternativet en automatisk växellåda. Karosseriet är 9 mm längre och takvinklarna skiljer sig åt med en mer vertikal vindruta. (detta är ett felaktigt antagande, S229 OTS, coupe och 1 + 2 hade identiska rake vindrutor). Roadster förblev en strikt tvåsitsig.
Mindre känt, precis vid slutet av serie 1-produktionen och före övergången "Serie 1½" som nämns nedan, tillverkades ett mycket litet antal serie 1-bilar med öppna strålkastare. Produktionsdatum på dessa maskiner varierar men i högerstyrning formproduktion har verifierats så sent som i mars 1968. Det låga antalet tillverkade bilar gör dem till de sällsynta av alla produktions E-typer.

Serie I modellår:
Jaguar E-Type 1961
Jaguar E-Type 1962
Jaguar E-Type 1963
Jaguar E-Type 1964
Jaguar E-Type 1965
Jaguar E-Type 1966
Jaguar E-Type 1967
Jaguar E-Type 1968

Efter serie 1 fanns en övergångsserie av bilar som byggdes 1967–1968, inofficiellt kallad "Serie 1½", som liknar externa bilar i serie 1. På grund av amerikanskt tryck var de nya funktionerna öppna strålkastare, olika strömbrytare och lite avstämning för amerikanska modeller. Vissa serie 1½-bilar har också dubbla kylfläktar och justerbara ryggstöd. Serie 2-funktioner introducerades gradvis i serie 1, vilket skapade de inofficiella serie 1 ½-bilarna, men alltid med karossstilen i serie 1.
En öppen 3.8-liters bil, som faktiskt var den första produktionsbilen som slutfördes, testades av den brittiska tidskriften The Motor 1961 och hade en toppfart på 149.1 mph och kunde accelerera från 0 till 60 mph (0 till 97 km / h ) på 7.1 sekunder. En bränsleförbrukning på 21.3 miles per imperial gallon registrerades. Testbilen kostade 2,097 £ inklusive skatt.

Köper jag en Jaguar E-Type Serie I?

Bilarna inlämnade för vägprov av de populära biljournalerna av tiden, såsom bilarna Motor, The Autocar och Autosport, utarbetades speciellt av Jaguar-arbetena för att ge bättre prestanda än de vanliga. Detta arbete medförde motorbalansering och subtilt arbete, såsom gasflöde i cylinderhuvudena och kan till och med ha involverat montering av inloppsventiler med större diameter.

Båda de välkända 1961-vägprovbilar: E-typ Coupe Reg. No. 9600 HP och E-typ Cabriolet Reg 77 RW, var också utrustade med Dunlop Racing Däck på test, som hade en större rullande diameter och lägre dragsamverkan. Detta går något för att förklara hur maximal hastighet 150 mph (240 km / h) som erhölls under ideala testförhållanden. Den maximala säkra gränsgränsen för 6-cylinder 3.8-liters E-typmotorer är 5500 rpm. De senare 4.2-Liter-enheterna hade en röd markering på varvräknaren från bara 5,000 rpm. Den maximala säkra motorhastigheten är därför 127mph och 137mph vid gränsen 5,500 rpm. Båda testbilarna måste ha nått eller överskridit 6000 varvtal i toppväxeln under körningstest i 1961.

Jaguar E-Type Serie I

E & R Classics, din Jaguar Classic Car-specialist!

Klicka här för att se vår inventering

Vilka är fördelarna med att köpa en Jaguar E-Type Serie Jag bil på ER Classics?
- Ett bra sortiment av klassiska bilar till salu
- Alla bilar kontrolleras noga av mekanikerna i vår egen verkstad
- MOT, svetsning och inredning för din Jaguar E-Type Series I bil
- Vår specialiserade gammaldagsmekanik kan ta hand om alla förfaranden
- Vi kan ta hand om reparationer, underhåll och anpassade behov
- Komplett restaurering av din Jaguar E-Type Series I-bil
- Vi kan leverera din klassiska bil till något europeiskt land