Söndag augusti 1 EXTRA OPEN (12: 00-16: 00) - juli och augusti öppen som vanligt
Gå till inventering Sälj min bil

Jaguar XK120

Jaguar XK120 är en sportbil som tillverkas av Jaguar mellan 1948-1954. Det var Jaguars första sportbil sedan SS 100, som stoppade produktionen 1940. XK120 lanserades både som en öppen 2-sits och roadster på London Motor Show 1948 som en showbil för den nya Jaguar XK-motorn. Displaybilen var den första prototypen som såg ut nästan identisk med produktionsbilarna, förutom att de raka yttre pelarna i vindrutan skulle vara böjda på produktionsversionen. Roadster orsakade en sensation, som övertalade William Lyons (Jaguar grundare och designchef) att sätta den i produktion. Från och med 1948 hade de första 242 bilarna träinramade öppna tvåsitsiga karosserier med aluminiumpaneler. Produktionen bytte till 1cwt eller 51 kg tyngre helstål i början av 1950. "120" hänvisade till aluminiumbilens högsta hastighet på 120 km / h, vilket gjorde den till världens snabbaste produktionsbil vid lanseringen. 1949 levererades den första produktions roadster till Clark Gable. I slutändan blev XK120 tillgänglig i två öppna versioner, först som en öppen tvåsits känd i USA som roadster, sedan som en drophead coupé (DHC) 1953; och 1951 också som en sluten eller fast huvudkupé (FHC). Den 30 maj 1949, på den tomma motorvägen Ostend-Jabbeke i Belgien, uppnådde en prototyp XK120 ett genomsnitt av körningar i motsatta riktningar på 132.6 mph. 1950 och 1951, vid en oval bana i Frankrike, var XK120 roadsters i genomsnitt över 100 mph i 24 timmar och över 130 mph i en timme. 1952 tog en kupé med fast huvud flera världsrekord för hastighet och distans när den i genomsnitt var 100 km / h under en vecka. Roadsters var också framgångsrika i racing och rally.

Jaguar Classic Cars till salu

De första roadsterna konstruerades mellan slutet av 1948 och början av 1950. Från och med modellåret 1950 massproducerades alla efterföljande XK120 med stålkroppar. DHC- och FHC-versionerna, mer lyxigt inredda än roadstersna, hade lindningsfönster och även träfaner på instrumentbrädan och innerdörrkåpor. Med cylinderhuvuden i legeringar och dubbla SU-förgasare på sidan, var den dubbla 3.4L rak-6 XK-motorn jämfört med avancerad för en massproducerad enhet av sin tid. Med ett standardkompressionsförhållande på 8: 1 utvecklades 160 hk med 80 oktanbränsle. De flesta tidiga bilar exporterades; en 7: 1-version med låg komprimering med därmed minskad prestanda reserverades för den brittiska marknaden. Jaguar-fabriken gav roadsters det högre kompressionsförhållandet till pressen. Journalister kunde testa modellens optimala prestanda i Belgien på en lång, rak vägsträcka mellan Jabbeke och Oostende. XK-motorns grundläggande design, senare modifierad till 3.8 och 4.2 liters versioner, varade fram till slutet av 1980-talet. Alla XK120s hade oberoende torsionsstångsfjädring, semi-elliptiska bladfjädrar på baksidan, återcirkulerande kulstyrning, teleskopiskt justerbar rattstång och allround 12 '' trumbromsar som var benägna att blekna. Vissa bilar var utrustade med aluminiumtrumbromsar för att hjälpa till att övervinna blekningen. Roadsters lätta canvasduk och avtagbara sidoskärmar förvarades utom synhåll bakom sätena och dess barchetta-dörrar hade inga yttre handtag; istället fanns en inre dragkabel som var tillgänglig genom en klaff i sidoskärmarna. Vindrutan kunde tas bort för att ersätta den med aeroskärmar. Drophead coupé (DHC) hade en vadderad, fodrad dukstopp, som fälldes på bakre däcket bakom sätena när den fälls in, och upprullningsbara fönster med öppningsbara fjärrljus. Den plana vindrutan i två delar placerades i en stålram som integrerades med karossen och målades i samma färg. Instrumentbrädor och dörrlock i både DHC och FHC var träfanerade, medan de mer spartanska roadstersna var lädertrimmade. Alla modeller hade avtagbara spats som täckte bakre hjulval, vilket förbättrade det strömlinjeformade utseendet. På bilar utrustade med valfria centrumlåstrådshjul utelämnades stavarna eftersom de gav otillräckligt utrymme för de förkromade 2-örade Rudge-Whitworth knockoff-naven. Förkromade trådhjul var valfria från 2. Förutom trådhjulen inkluderade uppgraderingar av specialutrustningsversionen (kallad M-versionen i USA) ökad effekt, styvare fjädring och ett dubbelt avgassystem.

Köper en Jaguar XK120?

I november 1949 Motormagasinet vägrade en XK120 roadster. Denna förproduktionsbil registrerad som HKV 455, var den första prototypen som byggdes. Det var också 1948 London Motor Show-skärmmodell. När den testades hade den 8: 1-kompressionsförhållandet, var försedd med en underskott och sprang med huva och sidofönster på plats. Tidningen rapporterade en topphastighet på 124.6mph, acceleration från 0 till 60 mph i 10.0 sekunder och bränsleförbrukning av 19.8 miles per imperial gallon.

Jaguar XK120

E & R Classics, din Jaguar Classic Car-specialist!

Klicka här för att se vår inventering

Vilka är fördelarna med att köpa en Jaguar XK120 bil på ER Classics?
- Ett bra sortiment av klassiska bilar till salu
- Alla bilar kontrolleras noga av mekanikerna i vår egen verkstad
- MOT, svetsning och inredning för din Jaguar XK120 bil
- Vår specialiserade gammaldagsmekanik kan ta hand om alla förfaranden
- Vi kan ta hand om reparationer, underhåll och anpassade behov
- Komplett restaurering av din Jaguar XK120 bil
- Vi kan leverera din klassiska bil till något europeiskt land