29 mars (långfredag) SHOWROOM ÖPPET - 31 mars & 1 april (påsk) SHOWROOM STÄNGT - söndag 7 april EXTRA ÖPPET 10:00-14:00
Gå till inventering Sälj min bil

Ferrari Testarossa

Ferrari Testarossa är en 12-cylindrig mittmotorsportbil. Produktionen startade 1984, som efterföljaren till Ferrari Berlinetta Boxer. Ursprungligen tillverkad mellan 1984 och 1991, med två modellrevisioner efter slutet av Testarossa-produktionen och introduktionen av Ferrari 512 TR och Ferrari F512 M, tillverkade från 1992 till 1996. Nästan 10,000 512 Testarossa (512 TR och F512 Ms) hade tillverkats vilket gör den till en av de mest producerade Ferrari-modellerna i historien, trots sitt höga pris och exotiska design. Ferrari F220,000 M såldes för 1995 2 USD 1984. Testarossa är en 5-dörrars coupé som introducerades på bilmässan i Paris 1992. Alla Testarossa-versioner hade en bakmonterad, 512-växlad manuell växellåda. Den bakre mittmotorns bakhjulsdrivna layout håller tyngdpunkten i mitten av bilen. Den ursprungliga Testarossa designades om 512 och släpptes som Ferrari 1994 TR. F512 M introducerades på bilmässan i Paris 12. F50 M var Ferraris sista mellanmotoriga 1996-cylindriga bil, förutom Ferrari F550, Ferrari Enzo och Laferrari, med Ferraris sista boxermotor. Ferrari Testarossa ersattes 1950 av frontmotorn 1960 Maranello coupé. Testarossa ska inte förväxlas med Ferrari TR "Testa Rossa" från slutet av XNUMX-talet och början av XNUMX-talet, som var GT-sportbilar.

Namnet Testarossa ("rött huvud" på italienska) kommer från de rödmålade kamkåporna på flat-12-motorn. Testarossa kan spåra sina rötter tillbaka till misstagen i 512i BB 1981. Problemen som måste lösas var ett överhettat motorrum och brist på bagageutrymme. För att övervinna dessa problem var Testarossa tvungen att vara större än sin föregångare, Berlinetta Boxer. Testarossan hade två kylare bak med motorn istället för en enkel kylare fram. Ett annat unikt tillskott till den nya designen var en högt monterad backspegel på förarsidan och 1987 fick passagerarsidan även en backspegel. Liksom sin föregångare hade Testarossa dubbla triangelfjädringar fram och bak. När Testarossa introducerades 1985 hade den enbultade magnesiumknäckhjul som använde Michelin TRX-systemet. 1986 hade hjulen samma design, men en annan diameter; 410 mm, med en bredd på 200 mm fram och 250 mm bak. 1988.5-modellupphängningen gjordes om och hjulen byttes åter från enkelbultsuppsättningen till standard fembults Ferrari-uppsättningen. Ferrari Testarossa Spider är den enda officiella konvertibla varianten av Testarossa. Bilen gjordes för Gianni Agnelli, då chefen för Fiat, som en gåva. Testarossa Spider hade en silverfärgad exteriör, en vit magnoliakläderinredning med en mörkblå rand ovanför de mattsvarta dörrtrösklarna och en vit topp som kunde tas bort och stuvas manuellt. Fordonet levererades till Agnelli 1986. Många kunder bad om sin egen Testarossa Spider, men Ferrari vägrade någon av dem. Den officiella Spidern skilde sig mekaniskt inte från de vanliga Testarossor som finns tillgängliga på den europeiska marknaden.

Även om den är framgångsrik på vägen har Testarossa inte gjort ett framträdande på banan. Som Ferraris räckviddstoppare på 1980-talet gjorde bilen åtskilliga popkulturframträdanden, framför allt i arkadspelet OutRun och i den tredje säsongen av Miami Vice.

Köp en Ferrari Testarossa på E&R Classics

Att hitta en Ferrari som är rätt för dig är prioritet nummer ett. Sökandet efter din drömbil börjar ofta online. ERClassics har gjort allt de kan för att ge dig en uppfattning om bilarna, så varje bil på vår egen sida är försedd med en fotoreportage, 360 graders bilder, en video och bakgrundsinformation om bilen kan hittas. Skulle du hellre se bilen fysiskt? Då kan du besöka vårt showroom i Waalwijk, Nederländerna. Kolla vår hemsida för öppettider.

Köp en Ferrari Testarossa

Högkvalitativ Ferrari Testarossa på E&R Classics

Alla bilar som erbjuds av oss, inklusive Ferrari Testarossa, kontrolleras mot en lista med 125 poäng. Denna bedömning utförs av en av våra egna mekaniker. Att leverera bilar som är i perfekt skick är av stor vikt för ERClassics. Bilarna som vi erbjuder är därför av hög kvalitet. Om du vill ha mer information om underhåll på en Ferrar 308 eller om du undrar vad mekaniker på verkstäder gör, klicka på här.

Byt in eller sälj din Ferrari Testarossa

Hos ER Classics kan du givetvis köpa en Ferrari Testarossa, men vi erbjuder även möjligheten att sälja din nuvarande bil eller byta in den. Om du vill ha mer information om att sälja eller byta din bil, vänligen kontakta någon av våra experter. Du kan självklart också besöka vårt showroom för att diskutera möjligheterna.

Sälj eller byt in en Ferrari Testarossa?

Underhåll på en Ferrari Testarossa

Naturligtvis behöver varje bil underhåll, och det kan ibland hända att något behöver repareras. Det är inte annorlunda för en Ferrari Testarossa. Eftersom du gillar att hålla din ferrari i toppskick är ett bra garage viktigt. Vilken verkstad som helst kan ge dig underhåll, men ibland behöver du bara den där extra biten av specialitet, då kan du välja att ta din bil till en verkstad där de fokuserar på 1 märke eller typ av bil. Mekanikerna arbetar ofta med samma bilar och har därför specialiserat sig på underhåll eller reparationer på just de bilarna.

ER Classics har rätt Ferrari Testarossa för dig!

Klicka här för vårt lager

Vilka är fördelarna med att köpa en Ferrari Testarossa från ER Classics?

- Brett utbud av Ferrari-bilar till salu
– Alla bilar har blivit noggrant kontrollerade av vår egen verkstad
- Egen verkstad med 20 mekaniker
- Registrering och besiktningar
- Världsomspännande transport till dörren
– Hög kvalitet och service
- Inbytesalternativ
– Kunder betygsätter oss med 8.9 

Europas nummer 1 klassiska bilhandlare online

Om du letar efter en vacker Ferrari Testarossa får du hjälp av en av våra egna experter. ERclassics har specialiserat sig på köp och försäljning av bilar sedan 2008 och kan med rätta kalla sig Europas nummer 1 klassiska bilhandlare online.