29 mars (långfredag) SHOWROOM ÖPPET - 31 mars & 1 april (påsk) SHOWROOM STÄNGT - söndag 7 april EXTRA ÖPPET 10:00-14:00
Gå till inventering Sälj min bil

Porsche 914

Porsche 914 classic

I slutet av 1960-talet var både Porsche och Volkswagen redo för nya modeller; Porsche letade efter en ersättare för deras instegsmodell 912 och Volkswagen ville ha en ny sportcoupé för att ersätta Karmann Ghia. På den tiden tillverkades utvecklingen av Volkswagen-bilar till stor del av Porsche. Ferdinand Piëch, ansvarig för forskning och utveckling på Porsche, var ytterst ansvarig för 914-projektet. Ursprungligen var planen att sälja bilen med en platt 4-cylindrig motor som Volkswagen och med en platt 6-cylindrig motor som en Porsche, men Porsche beslutade under utvecklingen att det skulle vara en riskabel affär att behålla Porsche och VW samma kaross. använda, och övertygade Volkswagen att sälja båda versionerna som Porsches i Nordamerika.

Den första 914-prototypen presenterades den 1 mars 1968. Situationen blev dock komplicerad efter att Volkswagens ordförande Heinz Nordhoff dog den 12 april 1968. Hans efterträdare, Kurt Lotz, var inte knuten till Porsche-dynastin, och som ett resultat av den verbala Avtalet mellan VW och Porsche upphävdes. Enligt Lotz åsikt hade Volkswagen alla rättigheter till modellen och tvekade inte att dela den med Porsche så länge de inte delade på kostnaden. På grund av detta beslut misslyckades prissättnings- och marknadsföringskonceptet för 914:an redan innan serieproduktionen hade startat. Som ett resultat steg priset på chassit avsevärt, och 914/6 kostade nästan lika mycket som 911T. 914/6 sålde inte särskilt bra, medan den mycket billigare 914/4 blev Porsches bästsäljare under sin modellkörning.

VW-versionerna hade ursprungligen en 80 hk bränsleinsprutad 1.7L platt-fyra-motor, baserad på Volkswagens luftkylda motor. Porsche 914/6-varianten hade en förgasad 110 hk 2.0L flat-sex-motor från 1969 911T. De 4-cylindriga bilarna såldes som Volkswagen-Porsches av europeiska VW-återförsäljare. Dåliga försäljningssiffror och stigande kostnader tvingade tillverkningen av 914/6-varianten att avbrytas 1972, efter att ha producerat 3,351 100 enheter. Denna ersattes av en variant som drevs av en ny 2.0 hk 4L, bränsleinsprutad version av Volkswagen Type 1973-motorn 1974. 1.7 ersattes 85 L-motorn av en 1.8 hk 914 L, och den nya Bosch L-Jetronic insprutningssystem lades till amerikanska bilar. Tillverkningen av 1976 avslutades 2.0. 912 L platt-fyra-motorn fortsatte att användas i 924E, som ansågs vara en nybörjarmodell tills 914:an introducerades. 1970:an var Motor Trends Årets Importbil 914. En 6/24 GT vann GTS-klassen och slutade sexa i 1970 Hours of Le Mans XNUMX.

Köp en Porsche 914 classic hos E&R Classics

Att hitta en Porsche som passar dig är prioritet nummer ett. Sökandet efter din drömbil börjar ofta online. ERClassics har gjort allt de kan för att ge dig en uppfattning om bilarna, så varje bil på vår egen sida är försedd med en fotoreportage, 360 graders bilder, en video och bakgrundsinformation om bilen kan hittas. Skulle du hellre se bilen fysiskt? Då kan du besöka vårt showroom i Waalwijk, Nederländerna. Kolla vår hemsida för öppettider.

Köp en klassisk Porsche 914

Högkvalitativa Porsche 914 klassiska bilar på E&R Classics

Alla klassiska bilar som vi erbjuder, inklusive Porsche 914 kontrolleras mot en lista med 125 poäng. Denna bedömning utförs av en av våra egna tekniker. Att leverera klassiska bilar som är i perfekt skick är av stor vikt för ERClassics. De klassiska bilarna som vi erbjuder är därför av hög kvalitet. Om du vill ha mer information om underhåll på en klassisk bil eller om du undrar vad mekaniker på klassiska bilverkstäder gör, klicka på här..

Byt in eller sälj din Porsche 914 klassiska bil

Hos ER Classics kan du givetvis köpa en Porsche 914, men vi erbjuder även möjligheten att sälja din nuvarande klassiska bil eller byta in den. Om du vill ha mer information om att sälja eller byta din klassiska bil, vänligen kontakta någon av våra klassiska bilexperter. Du kan självklart också besöka vårt showroom för att diskutera möjligheterna.

Sälja eller byta med Porsche 914 ?

Underhåll på en klassisk bil

Naturligtvis behöver varje bil underhåll, och det kan ibland hända att något behöver repareras. Det är inte annorlunda för en klassisk bil. Eftersom du gillar att hålla din klassiska bil i toppskick är ett bra garage viktigt. Vilken bilverkstad som helst kan ge dig underhåll, men ibland behöver du bara den där extra biten av specialitet, då kan du välja att ta din klassiska bil till en klassisk bilverkstad där de fokuserar på 1 märke eller typ av klassisk bil. Mekanikerna arbetar ofta med samma klassiska bilar och har därför specialiserat sig på underhåll eller reparationer på just de klassiska bilarna.

ER Classics har rätt klassiska Porsche 914 för dig!

Klicka här för vårt lager

Vilka är fördelarna med att köpa en Porsche 914 classic från ER Classics?

- Stort utbud av Porsche-klassiker till salu
– Alla klassiska bilar har blivit noggrant kontrollerade av vår egen verkstad
- Egen verkstad med 20 mekaniker
- Registrering och besiktningar
-Världsomspännande transport till dörren
– Hög kvalitet och service
- Inbytesalternativ
– Kunder betygsätter oss med 8.9

Europas nummer 1 klassiska bilhandlare online

Om du letar efter en vacker ny Porsche 914 får du hjälp av en av våra egna klassiska bilexperter. ERclassics har specialiserat sig på köp och försäljning av klassiska bilar sedan 2008 och kan med rätta kalla sig Europas nummer 1 klassiska bilhandlare online.