Translated by Google Translate

NL EN US DE FR PL CZ ES PT IT SE HU GR RO SK JP CN AE IL

E & R Classics
Kleiweg 1 5145NA Waalwijk, Nederländerna
+31 416 751 393

Söndag 1 november (All Saints Day) EXTRA ÖPPNA från 12 till 00
Gå till inventering Sälj min bil

Citroën 2CV

Citroën 2CV producerades i över 42 år. Bilen designades av Flaminio Bertoni. Efter Andre Citroëns död och Michelins övertagande av Michelin beslutade den nya ledaren för Citroën att utveckla en bil som skulle stödja den stora mängd jordbrukare som bodde på Frankrikes landsbygden. En undersökning genomfördes av Jacques Duclos för att avslöja kraven från den franska civilisationen. Resultatet av undersökningen var ganska tydligt. Den franska civilisationen hade inte råd med en bil. Därför beslutade Citroën att skapa en billig bil som kunde uppfylla invånarnas standarder. Citroën 2CV kallades också ett paraply på hjul av projektledaren Pierre-Jules Boulanger. Bilen var skyldig att uppfylla två standarder efter att ha tagit hänsyn till undersökningen. För det första behövde bilen kunna transportera flera personer samtidigt som den transporterade 50 kilo jordbruksvaror. För det andra måste bilen vara tillräckligt bekväm för att föraren skulle kunna transportera en korg med ägg över ett grovt fält utan brott.

Citroën Classic Bilar till salu

Den första prototypen av Citroën 2CV hade bara en strålkastare för att spara pengar. Bilen misstog emellertid en motorcykel som tvingade Citroën att byta prototyp. 1939 önskade Citroën att presentera en prototyp på salongen i l'Automobile i oktober. På grund av WO II avbröts emellertid salongen och Citroën kunde inte presentera prototypen. Så småningom fick Citroën möjligheten att avslöja bilen 1948 på salongen i Paris. 1949 hade den första 2CV en topphastighet på 65 km / h (40 mph). Bilen hade bara en bakljus och torkarhastigheten var beroende av bilens hastighet. Trots att 2CV upplevde mycket kritik från pressen hade bilen en stor inverkan på de franska invånarna med en låg inkomst. På kort tid ökade produktionen till mer än 6000 enheter 1950.

Köper du en Citroën 2CV?

1948 var bilen utrustad med en luftkyld 375 cc-motor, designad av Walter Becchia och Lucien Gerard. Under åren har det inte gjorts många förändringar av motorn. Den enda förändringen som gjordes var motorns kapacitet. 1955 hade bilen en 425 cc motor. Tretton år senare, 1968, fick bilen en 602 cc motor. Detta resulterade i en förändring av skatteklassificeringen av bilen, vilket ledde till att bilen blev 3CV. Namnet på bilen förblev detsamma. Ett exceptionellt inslag i bilen var växeln, eftersom växeln kom horisontellt ur instrumentbrädan och dess handtag böjda uppåt.

Citroën 2CV

E & R Classics, din Citroën Classic Car-specialist!

Klicka här för att se vår inventering

Vilka är fördelarna med att köpa en Citroën 2CV-bil på ER Classics?
- Ett bra sortiment av klassiska bilar till salu
- Alla bilar kontrolleras noga av mekanikerna i vår egen verkstad
- MOT, svetsning och interiör för din Citroën 2CV bil
- Vår specialiserade gammaldagsmekanik kan ta hand om alla förfaranden
- Vi kan ta hand om reparationer, underhåll och anpassade behov
- Komplett restaurering av din Citroën 2CV-bil
- Vi kan leverera din klassiska bil till något europeiskt land