NL EN US DE FR PL CZ ES SE HU RO SK JP AE

E & R Classics
Kleiweg 1 5145NA Waalwijk, Nederländerna
+31 416 751 393

Juli 21 (belgisk nationaldag) SHOWROOM STÄNGD - juli och augusti öppen som vanligt

Jaguar E-Type Cabriolet

Jaguar E-Type var ursprungligen konstruerad och visad för allmänheten som en bakhjulsdriftsturné i 2-sits coupéform och som en 2-sätes konvertibel. En "2 + 2" 4-sätesversion av kupén, med ett längre hjulbas, släpptes flera år senare. Senare modelluppdateringar av Jaguar E-Type benämndes officiellt "Series 2" och "Series 3", och över tiden har de tidigare bilarna kallats "Series 1" och "Series 1.5". Mars 1961, serien 1 introducerades, ursprungligen för export endast. Den inhemska marknaden lanserade 4 månader senare i juli 1961. Bilarna vid den här tiden använde den trefaldiga SU-förgasade 3.8-liters 6-cylindriska Jaguar XK6-motorn från XK150S. Tidigare byggda bilar utnyttjade externa motorhuvens spärrar som krävde att ett verktyg skulle öppna och hade en plan golvdesign. Dessa bilar är sällsynta och mer värdefulla. Därefter gjordes golven för att ge mer benrum och tvillinghuvens spärrhakar flyttades in i bilen. Oktober 1964, 3.8-litersmotorn ökades till 4.2 liter.

Jaguar Classic Cars till salu

Egenskaper för serie 2-bilar är öppna strålkastare utan glasöverdrag, en bakre stötfångare, ompositionerad och större frontindikatorer och bakljus under stötdämparna, bättre kylning med hjälp av förstorad "mun" och dubbla elfläktar samt uppbromsade bromsar . Motorn är lätt identifierad visuellt genom förändringen från släta polerade kamöverdrag till ett mer industriellt "ribbed" utseende. Den var avstämd i USA med dubbla Strombergs och större ventilavstängningar, men i Storbritannien behölls triple SU och de mycket snävare ventilavstängningarna. Interiören och instrumentbrädan omstrukturerades också; vippbrytare som uppfyllde USA: s hälso- och säkerhetsbestämmelser ersattes av växlarna. Nya platser var också monterade. Luftkonditionering och servostyrning var tillgängliga som fabriksalternativ.

Köper en Jaguar E-Type Cabriolet?

En ny 5.3L 12-cylinder Jaguar V12-motor introducerades med standard servostyrning och uppbromsade bromsar. Den korta hjulbasen FHC kroppsstilen avbröts och V12 var endast tillgänglig som en konvertibel och 2 + 2-coupé. Konvertibellen använde längre hjulbas 2 + 2 planlösning. Serien 3 känns lätt igen av det stora tvärgående frontgalleret och flared hjulbågar och ett märke på baksidan som förkunnar att det är en V12. Bilar på USA-marknaden var utrustade med stora framskjutande gummistötdämpare för att uppfylla 8 km / h konsekvensregler, men de på europeiska modeller var betydligt mindre. USA-modellerna har också sidoindikatorupprepningar på framkanten. Det fanns också ett mycket begränsat antal 6-cylindrar serie 3 E-Types byggt.

Jaguar E-Type Cabriolet

E & R Classics, din Jaguar Classic Bil specialist!

Klicka här för att se vår inventering

Vilka är fördelarna med att köpa en Jaguar E-Type Cabriolet bil hos ER Classics?
- Ett bra sortiment av klassiska bilar till salu
- Alla bilar kontrolleras noga av mekanikerna i vår egen verkstad
- MOT, svetsning och inredning för din Jaguar E-Type Cabriolet bil
- Vår specialiserade gammaldagsmekanik kan ta hand om alla förfaranden
- Vi kan ta hand om reparationer, underhåll och anpassade behov
- Komplett restaurering av din Jaguar E-Type Cabriolet bil
- Vi kan leverera din klassiska bil till något europeiskt land

Gå till lager