
Modell
Jaguar E-Type Cabriolet
Jaguar E-Type designades ursprungligen och visades för allmänheten som en bakhjulsdriven grand tourer i 2-sits coupéform och som en 2-sits cabriolet. En "2 + 2" 4-sits version av kupén, med en förlängd hjulbas, släpptes flera år senare. Senare modelluppdateringar av Jaguar E-Type utsågs officiellt till "Serie 2" och "Serie 3", och med tiden har de tidigare bilarna kommit att kallas "Serie 1" och "Serie 1.5". I mars 1961 introducerades serie 1, ursprungligen endast för export. Den inhemska marknadsintroduktionen kom fyra månader senare i juli 4. Bilarna använde vid den här tiden den trippel SU-förgasade 1961-liters 3.8-cylindriga Jaguar XK6-motorn från XK6S. Tidigare byggda bilar använde externa motorhuvspärrar som krävde ett verktyg för att öppna och hade en plan golvkonstruktion. Dessa bilar är sällsynta och mer värdefulla. Därefter gavs golven för att ge mer benutrymme och de dubbla huvspärrarna flyttades in i bilen. I oktober 150 ökade 1964-litersmotorn till 3.8 liter.
Egenskaper för serie 2-bilar är öppna strålkastare utan glasöverdrag, en bakre stötfångare, ompositionerad och större frontindikatorer och bakljus under stötdämparna, bättre kylning med hjälp av förstorad "mun" och dubbla elfläktar samt uppbromsade bromsar . Motorn är lätt identifierad visuellt genom förändringen från släta polerade kamöverdrag till ett mer industriellt "ribbed" utseende. Den var avstämd i USA med dubbla Strombergs och större ventilavstängningar, men i Storbritannien behölls triple SU och de mycket snävare ventilavstängningarna. Interiören och instrumentbrädan omstrukturerades också; vippbrytare som uppfyllde USA: s hälso- och säkerhetsbestämmelser ersattes av växlarna. Nya platser var också monterade. Luftkonditionering och servostyrning var tillgängliga som fabriksalternativ.
Köper en Jaguar E-Type Cabriolet?
En ny 5.3L 12-cylindrig Jaguar V12-motor introducerades, med standard servostyrning och uppgraderade bromsar. Den korta hjulbas FHC karossstilen avbröts och V12 var endast tillgänglig som en konvertibel och 2 + 2 coupé. Cabriolet använde den längre hjulbas 2 + 2 planlösning. Serie 3 känns lätt igen av det stora korslisterna framgallret och de utsvängda hjulbågarna och ett märke på baksidan som förkunnar att det är en V12. Bilar för den amerikanska marknaden var utrustade med stora utskjutande gummistötfångare för att uppfylla 8 km / h påverkningsregler, men de på europeiska modeller var betydligt mindre. USA-modeller har också sidoindikatorupprepningar på de främre vingarna. Det byggdes också ett mycket begränsat antal 6-cylindriga serie 3 E-typer.
E & R Classics, din Jaguar Classic Car-specialist!
Klicka här för att se vår inventering
Vilka är fördelarna med att köpa en Jaguar E-Type Cabriolet bil hos ER Classics?
- Ett bra sortiment av klassiska bilar till salu
- Alla bilar kontrolleras noga av mekanikerna i vår egen verkstad
- MOT, svetsning och inredning för din Jaguar E-Type Cabriolet bil
- Vår specialiserade gammaldagsmekanik kan ta hand om alla förfaranden
- Vi kan ta hand om reparationer, underhåll och anpassade behov
- Komplett restaurering av din Jaguar E-Type Cabriolet bil
- Vi kan leverera din klassiska bil till något europeiskt land