Translated by Google Translate

NL EN US DE FR PL CZ ES PT SE HU GR RO SK JP CN AE IL

E & R Classics
Kleiweg 1 5145NA Waalwijk, Nederländerna
+31 416 751 393

Vi köper och säljer klassiska bilar över hela världen
Gå till inventering Sälj min bil

Jaguar E-Type Serie I

Mars 1961 serien jag introducerades, ursprungligen för export endast. Den inhemska marknaden lanserade fyra månader senare i juli 1961. Bilarna vid denna tidpunkt använde den trefaldiga SU-förgasade 3.8-liters sexcylindriga Jaguar XK6-motorn från XK150S. Mycket tidigare byggda bilar utnyttjade externa motorhuvudspärrar som krävde ett verktyg att öppna och hade en platt golvdesign. Dessa bilar är sällsynta och mer värdefulla. Därefter gjordes Jaguar E-Type 1963-golv för att ge mer benrum och tvillinghuvens spärrhakar flyttades in i bilen. 3.8-liter-motorn ökade till 4.2 liter i oktober 1964.
Alla E-typer var utrustade med oberoende spolfjäder bakre fjädring med torsionsstångens främre ändar och fyrhjulsskivbromsar, ombord på baksidan, alla var kraftstödda. Jaguar var en av de första fordonstillverkarna att utrusta bilar med skivbromsar som standard från XK150 i 1958. Serien 1 kan kännas igen av glasbelagda strålkastare (upp till 1967), liten "mun" öppning fram, signalljus och bakljus ovanför stötdämpare och avgasuttag under nummerplattan på baksidan.

Jaguar Classic Cars till salu

3.8-liters Jaguar E-Type 1965-bilar har läderhäftande hinkstolar, en aluminiumskärmad instrumentpanel och konsol, och en Moss fyrhastighets växellåda som saknar synkrom för första växeln ("Moss box"). 4.2-liters bilar har mer bekväma sittplatser, förbättrade bromssystem och elektriska system samt en fyrhjulsdrift växellåda med synkronisering. 4.2-liters bilar har också ett märke på stöveln som proklamerar "Jaguar 4.2 Liter E-Type". Valfria extrafunktioner inkluderar kromspetsade hjul och en avtagbar hård topp för OTS.

En 2 + 2-version av coupén tillsattes i Jaguar E-Type 1966. 2 + 2 erbjöd möjligheten till en automatisk växellåda. Kroppen är 9 i (229 mm) längre och takvinklarna är olika med en mer vertikal vindruta. (detta är ett felaktigt antagande, S1 OTS, Coupe och 2 + 2 hade identiska rake-vindrutor). Roadster var en strikt två-sitsig.
Mindre allmänt känd, precis vid slutet av serie 1-produktion och före övergångsperioden "Serie 1 & frac12;" som nämns nedan, producerades ett mycket litet antal serie 1-bilar med öppna strålkastare. Produktionsdatum på dessa maskiner varierar men i högerformsformproduktionen har verifierats så sent som i mars 1968. Det låga antalet bilar som produceras gör dem bland de sällsynta av alla E-typer av produktion.

Serie I modellår:
Jaguar E-Type 1961
Jaguar E-Type 1962
Jaguar E-Type 1963
Jaguar E-Type 1964
Jaguar E-Type 1965
Jaguar E-Type 1966
Jaguar E-Type 1967
Jaguar E-Type 1968

Efter serien 1 fanns en övergångs serie av bilar byggda i 1967-1968, inofficiellt kallad "Series 1 & frac12;", som externt liknar serier 1-bilar. På grund av det amerikanska trycket var de nya funktionerna strålkastare, olika strömbrytare och vissa avstämningar för amerikanska modeller. Någon serie 1 & frac12; bilar har även dubbla kylfläktar och justerbara ryggstöd. Serie 2-funktioner introducerades gradvis i serien 1, vilket skapar den inofficiella serien 1 & frac12; bilar, men alltid med serien 1 kroppsstil.
En öppen 3.8-liters bil, faktiskt den första sådan produktionsbil som skulle slutföras, testades av det brittiska magasinet The Motor in 1961 och hade en toppfart på 149.1 mph och kunde accelerera från 0 till 60 mph (0 till 97 km / h ) i 7.1 sekunder. En bränsleförbrukning av 21.3 miles per imperial gallon registrerades. Testbilen kostar £ 2,097 inklusive skatter.

Köper jag en Jaguar E-Type Serie I?

Bilarna inlämnade för vägprov av de populära biljournalerna av tiden, såsom bilarna Motor, The Autocar och Autosport, utarbetades speciellt av Jaguar-arbetena för att ge bättre prestanda än de vanliga. Detta arbete medförde motorbalansering och subtilt arbete, såsom gasflöde i cylinderhuvudena och kan till och med ha involverat montering av inloppsventiler med större diameter.

Båda de välkända 1961-vägprovbilar: E-typ Coupe Reg. No. 9600 HP och E-typ Cabriolet Reg 77 RW, var också utrustade med Dunlop Racing Däck på test, som hade en större rullande diameter och lägre dragsamverkan. Detta går något för att förklara hur maximal hastighet 150 mph (240 km / h) som erhölls under ideala testförhållanden. Den maximala säkra gränsgränsen för 6-cylinder 3.8-liters E-typmotorer är 5500 rpm. De senare 4.2-Liter-enheterna hade en röd markering på varvräknaren från bara 5,000 rpm. Den maximala säkra motorhastigheten är därför 127mph och 137mph vid gränsen 5,500 rpm. Båda testbilarna måste ha nått eller överskridit 6000 varvtal i toppväxeln under körningstest i 1961.

Jaguar E-Type Serie I

E & R Classics, din Jaguar Classic Bil specialist!

Klicka här för att se vår inventering

Vilka är fördelarna med att köpa en Jaguar E-Type Serie Jag bil på ER Classics?
- Ett bra sortiment av klassiska bilar till salu
- Alla bilar kontrolleras noga av mekanikerna i vår egen verkstad
- MOT, svetsning och inredning för din Jaguar E-Type Series I bil
- Vår specialiserade gammaldagsmekanik kan ta hand om alla förfaranden
- Vi kan ta hand om reparationer, underhåll och anpassade behov
- Komplett restaurering av din Jaguar E-Type Series I-bil
- Vi kan leverera din klassiska bil till något europeiskt land