NL EN US DE FR PL CZ ES SE HU RO SK

E & R Classics
Kleiweg 1 5145NA Waalwijk, Nederländerna
+31 416 751 393

Maj 30 (Ascension Day) SHOWROOM STÄNGD - Söndag Juni 2 EXTRA ÖPPEN (12: 00-16: 00)

Jaguar XK120

Jaguar XK120 är en sportbil tillverkad av Jaguar mellan 1948-1954. Det var Jaguars första sportbil sedan SS 100, som slutade produktion i 1940. XK120 lanserades både som en öppen 2-sätare och roadster vid 1948 London Motor Show som en showbil för den nya Jaguar XK-motorn. Bildskärmsbilen var den första prototypen som såg nästan identisk med produktionsbilarna, förutom att de raka yttre pelarna i vindrutan skulle vara böjda på produktionsversionen. Roadster orsakade en känsla, som övertalade William Lyons (Jaguar grundare och designchef) för att sätta den i produktion. Med början i 1948 hade de första 242-bilarna träramade öppna tvåsitsiga kroppar med aluminiumpaneler. Produktionen byttes till 1cwt eller 51kg tyngre all-steel i början av 1950. "120" hänvisade till aluminiumbilens 120mph toppfart, vilket gjorde det till världens snabbaste produktionsbil vid lanseringen. I 1949 levererades den första produktionsväggen till Clark Gable. I slutändan blev XK120 tillgänglig i två öppna versioner, först som en öppen två-sits som är känd i USA som roadster, då som en drophead coupé (DHC) i 1953; och i 1951 också som en sluten eller fast huvudkupé (FHC). I maj 30, 1949, på den tomma Oostend-Jabbeke-motorvägen i Belgien uppnådde en prototyp XK120 ett genomsnitt av körningar i motsatta riktningar av 132.6mph. I 1950 och 1951, på ett ovalt spår i Frankrike, var XK120 roadsters i genomsnitt över 100mph för 24 timmar och över 130mph i en timme. I 1952 tog en fast-head-coupé många världsrekord för hastighet och avstånd när det var i genomsnitt 100 mph i en vecka. Roadsters var också framgångsrika i racing och rallying.

Jaguar Classic Cars till salu

De första roadstersna, konstruerades mellan sena 1948 och tidiga 1950. Från och med 1950-modellåret, alla efterföljande XK120s massproducerades med pressade stålkroppar. DHC- och FHC-versionerna, mer lyxigt utrustade än roadsters, hade vindrutor och även träfaner på instrumentbrädan och inredningsdörren. Med legeringscylinderhuvud och dubbla sidoutkast SU-förgasare var den dubbla overhead-cam 3.4L straight-6 XK-motorn jämförelsevis avancerad för en massproducerad enhet av tiden. Med ett standard 8: 1-komprimeringsförhållande utvecklade det 160bhp, med hjälp av 80-oktanbränsle. De flesta av de tidiga bilarna exporterades. en 7: 1 lågkomprimeringsversion, med därmed minskad prestanda, reserverades för den brittiska marknaden. Jaguar-fabriken gav vägare med högre kompressionsförhållande till pressen. Journalister kunde testa modellens optimala prestanda i Belgien, på en lång rak vägsträcka mellan Jabbeke och Oostende. XK-motorns grundläggande design, senare modifierad till 3.8 och 4.2 liters versioner, varade fram till slutet av 1980. Alla XK120s hade oberoende torsionsstång framfjädring, halv elliptiska bladfjädrar på baksidan, återcirkulerande kulstyrning, teleskopiskt justerbar rattstång och allround 12 "trumbromsar som var benägna att blekna. Vissa bilar var utrustade med aluminiumflänsar med bromsar för att hjälpa till att övervinna blekningen. Roadsters lätta tygduk och avtagbara sidoskärmar placerades ur sikte bakom sätena och barchetta-stildörrarna hade inga yttre handtag. istället fanns en invändig dragkabel som var tillgänglig genom en flik i sidoväggarna. Vindrutan kunde tas bort för att ersätta den med aeroskärmar. Drophead coupéen (DHC) hade en vadderad, fodrad dukplatta som föll på bakdäcket bakom sätena när den drogs in och rullar upp fönster med öppnings kvartalljus. Plattglaset 2-vindrutan sätts i en stålram som integrerades med kroppen och målades i samma färg. Dashboards och dörrkåpor i både DHC och FHC var träfinererade, medan de mer spartanska roadsters var läder-trimmade. Alla modeller hade flyttbara spetsar som täckte bakhjulsbågarna, vilket förbättrade det strömlinjeformade utseendet. På bilar utrustade med valfria centrumlås trådhjul släpptes spatsna, eftersom de gav otillräcklig clearance för de kromade, 2-eared Rudge-Whitworth knockoff-naven. Förkromade trådhjul var frivilliga från 1953. Förutom trådhjulen inkluderade uppgraderingarna på Special Equipment-versionen (kallad M-versionen i USA) ökad kraft, stelare upphängning och dubbla avgassystem.

Köper en Jaguar XK120?

I november 1949 Motormagasinet vägrade en XK120 roadster. Denna förproduktionsbil registrerad som HKV 455, var den första prototypen som byggdes. Det var också 1948 London Motor Show-skärmmodell. När den testades hade den 8: 1-kompressionsförhållandet, var försedd med en underskott och sprang med huva och sidofönster på plats. Tidningen rapporterade en topphastighet på 124.6mph, acceleration från 0 till 60 mph i 10.0 sekunder och bränsleförbrukning av 19.8 miles per imperial gallon.

Jaguar XK120

E & R Classics, din Jaguar Classic Bil specialist!

Klicka här för att se vår inventering

Vilka är fördelarna med att köpa en Jaguar XK120 bil på ER Classics?
- Ett bra sortiment av klassiska bilar till salu
- Alla bilar kontrolleras noga av mekanikerna i vår egen verkstad
- MOT, svetsning och inredning för din Jaguar XK120 bil
- Vår specialiserade gammaldagsmekanik kan ta hand om alla förfaranden
- Vi kan ta hand om reparationer, underhåll och anpassade behov
- Komplett restaurering av din Jaguar XK120 bil
- Vi kan leverera din klassiska bil till något europeiskt land

Gå till lager