NL EN US DE FR PL CZ ES SE HU RO SK

E & R Classics
Kleiweg 1 5145NA Waalwijk, Nederländerna
+31 416 751 393

Maj 30 (Ascension Day) SHOWROOM STÄNGD - Söndag Juni 2 EXTRA ÖPPEN (12: 00-16: 00)

Jaguar XK140

Jaguar XK140 är en sportbil tillverkad av Jaguar mellan 1954-1957. Det var efterföljaren till XK120. Uppgraderingar inkluderade mer interiörutrymme, förbättrade bromsar, ökad fjädring och teleskopstötdämpare. XK140 introducerades i sen 1954 och såldes som 1955-modell. Utvändiga förändringar innefattade större bak- och bakre stötdämpare med överdragare och blinkande svängsignaler ovanför främre stötfångaren. Grillen var i samma storlek men blev en enstaka gjutenhet med färre och bredare vertikala stänger. Jaguar-märket införlivades i grillaromgivningen. En krom trimremsa sprang längs mitten av motorhuven och bagageluckan. Ett emblem på bagageluckan innehöll orden "Vinnare Le Mans 1951-3". Interiören var bekvämare för högre förare genom att flytta motorn, brandväggen och dash framåt för att expandera benrummet med 3 inches. Två 6-volt-batterier, en i varje främre vinge monterades på FHC, men Drop Heads och Open Two-sätet hade ett enda 12-volt batteri, installerat i framsidan på passagerarsidan. XK140 drivs av Jaguar XK-motorn med SE-modifieringarna från XK120, som höjde den angivna effekten med 10 bhp till 190 bhp gross vid 5500 rpm. C-typ-cylinderhuvudet, som överfördes från XK120-katalogen och producerade 210 bhp-brutto vid 5750 rpm var valfritt. I 1956 blev XK140 den första Jaguar sportbilen som erbjuds med automatisk växellåda. Som med XK120 var trådhjul och dubbla avgaser valfria. De flesta XK140s importerade till USA hade trådhjul. Bilar med vanliga skivhjul hade fenderskjolar över bakhjulets öppning.

Jaguar Classic Cars till salu

Roadster (Open Two Seater i Amerika) hade en ljus dukplatta som föll ur sikte bakom platserna. Interiören var trimmad i läder, inklusive bindestreck. Precis som XK120 Roadster, hade XK140-versionen en flyttbar duk och plastgardiner på lättlätta barchetta-typdörrar. Jämfört med XK120 sänks dörrplattorna och scuttle-panelen med 2 inches, vilket möjliggör en mer modern placering av ratten. Vinkeln på framsidan på dörrarna ändrades från 45 till 90 grader. Drophead Coupé hade en bulkigare linneduk som sänktes på kroppen bakom sätena, en fast vindrutespegel med kroppen, vindrutesidorna och ett litet baksäte. Det hade också en valnöt-fanerad instrumentbräda och dörrkåpor. Fixed Head Coupé delade DHC: s inredning och baksäte. Prototypen Fast Head Coupe behöll XK120 Fixed Head-takprofilen, med framkanten och dörrarna samma som Drophead. En gång i produktion förlängdes taket med skärmen placerad längre fram, kortare främre vingar och längre dörrar vilket resulterade i mer inre utrymme och benrummet.

Köper en Jaguar XK140?

Realistiskt kunde ett lager XK-140 SE uppnå en topphastighet på 120 till 125 mph. Road & Tracks XK-140 MC-test i juni 1955 spelade in ett bra 2-medelvärde av 120.3 mph. Bästa 1-körningen var 121.1 mph. Sports Cars Illustrated test av samma modell i augusti 1957 hade ett snabbast 2-väggenomsnitt av 121 mph. Deras bästa 1-kör var 124 mph. Accelerationstiderna från 0 till 60mph var 8.4 sekunder, 9.1 sekunder respektive 9.1 sekunder. Endast R & T-testet försökte 0 till 100 mph som tog 26.5 sekunder.

Jaguar XK140

E & R Classics, din Jaguar Classic Bil specialist!

Klicka här för att se vår inventering

Vilka är fördelarna med att köpa en Jaguar XK140 bil på ER Classics?
- Ett bra sortiment av klassiska bilar till salu
- Alla bilar kontrolleras noga av mekanikerna i vår egen verkstad
- MOT, svetsning och inredning för din Jaguar XK140 bil
- Vår specialiserade gammaldagsmekanik kan ta hand om alla förfaranden
- Vi kan ta hand om reparationer, underhåll och anpassade behov
- Komplett restaurering av din Jaguar XK140 bil
- Vi kan leverera din klassiska bil till något europeiskt land

Gå till lager