NL EN US DE FR PL CZ ES PT IT SE HU GR RO SK JP CN AE IL

E & R Classics
Kleiweg 1 5145NA Waalwijk, Nederländerna
0031416751393

Köp din klassiska bil säkert online Kontakta oss via e-post eller telefon | På grund av covid-19 regler är vårt showroom stängt
Gå till inventering Sälj min bil

Jaguar XK140

Jaguar XK140 är en sportbil tillverkad av Jaguar mellan 1954-1957. Det var efterföljaren till XK120. Uppgraderingar inkluderade mer utrymme, förbättrade bromsar, ökad fjädring och teleskopiska stötdämpare. XK140 introducerades i slutet av 1954 och såldes som 1955-modellen. Utvändiga förändringar omfattade mer omfattande främre och bakre stötfångare med överridare och blinkande blinkers ovanför den främre stötfångaren. Galleren var samma storlek men blev en gjuten enhet i ett stycke med färre och bredare vertikala stänger. Jaguar-märket införlivades i gallret. En kromlist löpte längs mitten av motorhuven och bagageluckan. Ett emblem på bagageluckan innehöll orden "Winner Le Mans 1951–3". Interiören gjordes bekvämare för högre förare genom att flytta motorn, brandväggen och springa framåt för att utvidga benutrymmet med 3 tum. Två 6-voltsbatterier, ett i varje främre vinge, monterades på FHC, men Drop Heads och Open Two Seater hade ett enda 12-voltsbatteri, installerat i den främre vingen på passagerarsidan. XK140 drivs av Jaguar XK-motorn med SE-modifikationerna från XK120, som höjde den angivna effekten med 10 hk till 190 hk brutto vid 5500 rpm. C-typ cylinderhuvud, överfört från XK120-katalogen och producerade 210 hk brutto vid 5750 rpm, var valfritt. 1956 blev XK140 den första Jaguar-sportbilen med automatisk växellåda. Som med XK120 var trådhjul och dubbla avgaser valfria. De flesta XK140 som importerades till USA hade trådhjul. Bilar med vanliga skivhjul hade skärmkjolar över bakhjulets öppning.

Jaguar Classic Cars till salu

Roadster (Open Two Seater i Amerika) hade en ljus dukplåt som fälls utom synhåll bakom sätena. Interiören var trimmad i läder, inklusive dash. Precis som XK120 Roadster hade XK140-versionen en avtagbar duk och sidogardiner av plast på dörrar av lättlegerad barchetta-typ. Jämfört med XK120 skars dörrarna och skyttelpanelen ned med 2 tum för att möjliggöra en modernare positionering av ratten. Dörrarnas framsida ändrades från 45 till 90 grader. Drophead Coupé hade en större fodrad dukstopp som sänktes på karossen bakom sätena, en fast vindruta integrerad med karossen, upprullade sidorutor och ett litet baksäte. Det hade också en instrumentpanel av valnötfaner och dörrklädsel. Fixed Head Coupé delade DHC: s interiör och baksätet. Prototypen Fixed Head Coupe behöll takprofilen XK120 Fixed Head, med främre vingar och dörrar samma som Drophead. En gång i produktionen förlängdes taket med att skärmen placerades längre fram, kortare främre vingar och längre dörrar, vilket resulterade i mer inre utrymme och benutrymme.

Köper en Jaguar XK140?

Realistiskt kan ett lager XK-140 SE uppnå en toppfart på 120 till 125 km / h. Road & Track's XK-140 MC-test i juni 1955 registrerade ett bästa 2-vägsmedelvärde på 120.3 mph. Bästa 1-vägs körning var 121.1 mph. Sports Cars Illustrated's test av samma modell i augusti 1957 hade ett snabbast 2-vägsmedelvärde på 121 km / h. Deras bästa envägskörning var 1 km / h. Accelerationstiderna från 124 till 0 mph var 60 sekunder, 8.4 sekunder respektive 9.1 sekunder. Endast R & T-testet försökte 9.1 till 0 mph vilket tog 100 sekunder.

Jaguar XK140

E & R Classics, din Jaguar Classic Car-specialist!

Klicka här för att se vår inventering

Vilka är fördelarna med att köpa en Jaguar XK140 bil på ER Classics?
- Ett bra sortiment av klassiska bilar till salu
- Alla bilar kontrolleras noga av mekanikerna i vår egen verkstad
- MOT, svetsning och inredning för din Jaguar XK140 bil
- Vår specialiserade gammaldagsmekanik kan ta hand om alla förfaranden
- Vi kan ta hand om reparationer, underhåll och anpassade behov
- Komplett restaurering av din Jaguar XK140 bil
- Vi kan leverera din klassiska bil till något europeiskt land