NL EN US DE FR PL CZ ES PT IT SE HU GR RO SK JP CN AE IL

E & R Classics
Kleiweg 1 5145NA Waalwijk, Nederländerna
+31 416 751 393

Köp din klassiska bil säkert online Kontakta oss via e-post eller telefon | På grund av covid-19 regler är vårt showroom stängt
Gå till inventering Sälj min bil

Jaguar XK150

Jaguar XK150 är en sportbil som producerats av Jaguar mellan 1957-1961, som efterträdare till XK140. XK150 OTS (Open Two-Seat) roadster lanserades ursprungligen 1958. Fixed Head Coupé och Drophead Coupé-versionerna lanserades XNUMX. Coupéerna var utrustade med minimala baksäten.

Jaguar Classic Cars till salu

Även om familjen liknar XK120 och XK140, ändrades XK150 radikalt. En vindruta i ett stycke ersatte den delade skärmen och vinglinjen föll inte längre så djupt vid dörrarna. Den utvidgade motorhuven öppnade sig mot vingarna och på Roadster flyttades vindrutan tillbaka 1 tum för att göra motorhuven längre. Bilen fanns tillgänglig i rött, pärlgrått, vitt, indigo blått, klaret, Cotswoldblått, svart, dimgrått, Sherwood Green, Carmen Red, British Racing Green, Cornish Grey och Imperial Maroon. XK4: s instrumentpanel i valnöt ersattes av en instrumentpanel i läder. På de tidiga Drophead Coupés, centrala instrumentpanelen i aluminium, hade ett X-mönster gravering som liknar den tidiga 140 E-typen. Tunnare dörrar gav mer utrymme. Upphängning och chassi liknade mycket på XK3.8, styrningen var med kuggstång. Standardmotorn var 140 liters DOHC Jaguar straight-3.4 med 6 SAE bhp vid 180 rpm, men de flesta bilar var utrustade med SE-motorn vars modifierade topplock (B-typ) och större avgasventiler ökade effekten till 5750 SAE bhp vid 210 varv / min Två 5500-tums SU HD1.75-förgasare installerades. Medan de första XK6-talet var långsammare än sina föregångare, korrigerades underskottet våren 150 med en 1958-liters "S" -motor vars tre 3.4-tums SU HD2-förgasare och rakporthuvud ökade kraften till 8 SAE hk. För 250 var den 1960-litersmotorn uttråkad till 3.4 liter, vilket gav alternativet 3.8 hk i standardlåt eller 220 hk i "S" -form. En 265 liters 3.8S kunde toppa 150 mph och gå från 135 till 0 mph på cirka 60 sekunder. Fyrhjuls Dunlop 7 i skivbromsar uppträdde för första gången även om det teoretiskt var möjligt att beställa en bil med trummor. Produktionen av XK12 slutade i oktober 150 och uppgick till 1960 Roadsters, 2265 FHC och 4445 DHC.

Köper en Jaguar XK150?

En 250bhp 3.4 liter XK150S FHC med begränsad gliddifferential testades av Motor i 1959. Den hade en topphastighet på 132 mph och kunde accelerera från 0 till 60 mph i 7.8 sekunder. Bränsleförbrukningen av 22.0 miles per imperial gallon registrerades. Vid tiden då det var den snabbaste slutna bilen hade tidningen någonsin utsatts för ett fullständigt vägprov.

Jaguar XK150

E & R Classics, din Jaguar Classic Car-specialist!

Klicka här för att se vår inventering

Vilka är fördelarna med att köpa en Jaguar XK150 bil på ER Classics?
- Ett bra sortiment av klassiska bilar till salu
- Alla bilar kontrolleras noga av mekanikerna i vår egen verkstad
- MOT, svetsning och inredning för din Jaguar XK150 bil
- Vår specialiserade gammaldagsmekanik kan ta hand om alla förfaranden
- Vi kan ta hand om reparationer, underhåll och anpassade behov
- Komplett restaurering av din Jaguar XK150 bil
- Vi kan leverera din klassiska bil till något europeiskt land