NL EN US DE FR PL CZ ES PT IT SE HU GR RO SK JP CN AE IL

E & R Classics
Kleiweg 1 5145NA Waalwijk, Nederländerna
+31 416 751 393

Köp din klassiska bil säkert online Kontakta oss via e-post eller telefon | På grund av covid-19 regler är vårt showroom stängt
Gå till inventering Sälj min bil

MG TD

MG TD (1950) kombinerade TC: s drivlina, en modifierad hypoidväxlad bakaxel, MG Y-chassi, en välbekant T-typ kaross och oberoende fjädring med hjälp av spiralfjädrar från MG Y-typ sedan: en 1950-väg -testrapport som beskrivs som "mest slående" den resulterande "omvandlingen ... i bekvämligheten av ridning". Lyftades från företagets framgångsrika 1¼-liters salong för TD var den (fortfarande högväxlade) kuggstångsstyrningen. Dessutom innehöll TD mindre 15-tums skivhjul, ett vänsterstyrt alternativ och stötfångare och överkörare av standardutrustning. Bilen var också 5 mm bredare med ett spår på 130 tum.

MG Classic Cars till salu

För föraren var "all-weather protection" bra enligt tidens standard. För nattkörning var instrumentbelysningen "effektiv men inte bländande, av en ljusgrön ljuseffekt". Det fanns fortfarande inget bränslemätare, men de 11 brittiska liter tankkapaciteten gav ett intervall mellan tankningstopp på cirka 300 miles och en grön belysning på ansiktet blinkade en "varning" när bränslenivån var nere till cirka 2½ brittiska gallon.

I 1950 introducerades TD MkII, producerad vid sidan av standardbilen, med en högre inställd motor med ett 8.0: 1-kompressionsförhållande som gav 57 bhp vid 5500 rpm. Den högre kompressionsmotorn erbjöds med exportmarknader i åtanke och skulle inte ha varit lämplig för Storbritannien, där köparna fortfarande tack vare den fortsatta användningen av bränslebegränsningar i krigstid fortfarande var begränsade till 72-oktan "Poolbensin". TD MkII innehöll även dubbla bränslepumpar, reviderade spjäll och ett högre bakaxelförhållande
Nästan 30,000 TDs hade producerats, inklusive om 1700 Mk II-modeller, när serierna slutade i 1953 med alla utom 1656 exporterade, 23,488 av dem till USA ensam. Det huvudsakliga klagomålet som amerikanska ägare hade med MG T sålda i USA var det brittiska 12-voltsystemet som var svårt att betjäna när ett huvudljus och andra elektriska föremål bröt ner. De hade också mindre klagomål om bristen på vatten och bränslemätare. Men i allmänhet i undersökningar hade ägare av den amerikaniserade MG T mer positiva anmärkningar än negativa. 0-60mph-tiden var 22.7 sekunder enligt Popular Mechanics.

Köper en MG TD?

Ett exempel testat av tidskriften The Motor 1952 hade en toppfart på 77 mph och kunde accelerera från 0–60 mph (97 km / h) på 18.2 sekunder. En bränsleförbrukning på 26.7 mil per imperial gallon registrerades.

I 1998 förvärvas rättigheter, immateriella egenskaper och varumärken som hör samman med produktionen av MG TD av TD Cars Sdn Bhd i Malaysia för att reproducera TD-serien som TD2000.

MG TD

E & R Classics, din MG Classic Car-specialist!

Klicka här för att se vår inventering


Vilka är fördelarna med att köpa en MG TD-bil hos ER Classics?
- Ett bra sortiment av klassiska bilar till salu
- Alla bilar kontrolleras noga av mekanikerna i vår egen verkstad
- MOT, svetsning och inredning för din MG TD bil
- Vår specialiserade gammaldagsmekanik kan ta hand om alla förfaranden
- Vi kan ta hand om reparationer, underhåll och anpassade behov
- Komplett restaurering av din MG TD bil
- Vi kan leverera din klassiska bil till något europeiskt land