Translated by Google Translate

NL EN US DE FR PL CZ ES PT SE HU RO SK JP CN AE IL

E & R Classics
Kleiweg 1 5145NA Waalwijk, Nederländerna
+31 416 751 393

Juli och augusti ÖPPEN som vanligt - söndag september 1 EXTRA OPEN (12: 00-16: 00)

MG MGA

MGA är en sportbil tillverkad av MG-divisionen från British Motor Corporation från 1955-1962. Den ersatte de äldre T-typbilarna och representerade en komplett stilbrytning från de äldre bilarna. Bilen lanserades officiellt på Frankfurt Motor Show i 1955. Totalt såldes 101,081-enheter i slutet av produktionen i juli 1962, varav de flesta exporterades. Endast 5869-bilar såldes på hemmamarknaden, den högsta exportprocenten av någon brittisk bil. Det ersattes av MGB.

MG Classic Cars till salu

MGA-designen går tillbaka till 1951, när MG-designer Syd Enever skapade en strömlinjeformad kropp för George Philips TD Le Mans-bil. Problemet med den här bilen var den höga sittplatsen för föraren på grund av begränsningarna att använda TD-chassit. Ett nytt chassi konstruerades med sidodelarna längre ifrån varandra och golvet fäst på botten i stället för toppen av ramsektionerna. En prototyp byggdes och visades till BMC-ordföranden Leonard Lord. Han avslöjade tanken att producera den nya bilen, eftersom han just hade skrivit en deal med Donald Healey för att producera Austin-Healey bilar 2 veckor innan. Fallande försäljningen av de traditionella MG-modellerna orsakade hjärtbyte, och bilen, som ursprungligen skulle kallas UA-serien, togs tillbaka. Eftersom det var så annorlunda än de äldre MG-modellerna kallades det MGA, den "första av en ny linje" för att citera samtida annonsering. Det fanns också en ny motor tillgänglig, därför hade bilen inte den ursprungligen avsedda XPAG-enheten men den var utrustad med BMC-bolagets B-serie, vilket möjliggjorde en lägre motorlinje.

Köper en MG MGA?

Det var en kroppsbyggnad och använde rak-4 "B-serie" -motorn från MG Magnette-salongen som körde bakhjulen genom en växellåda 4-växellåda. Suspensionen var oberoende med spolfjädrar och wishbones fram och en styv axel med halv elliptiska fjädrar på baksidan. Styrningen var med rack och kugghjul. Bilen var tillgänglig med antingen trådspisk eller stålskivsväghjul.

MG MGA

E & R Classics, din MG Classic Car specialist!

Klicka här för att se vår inventering


Vilka är fördelarna med att köpa en MG MGA-bil hos ER Classics?
- Ett bra sortiment av klassiska bilar till salu
- Alla bilar kontrolleras noga av mekanikerna i vår egen verkstad
- MOT, svetsning och inredning för din MG MGA bil
- Vår specialiserade gammaldagsmekanik kan ta hand om alla förfaranden
- Vi kan ta hand om reparationer, underhåll och anpassade behov
- Komplett restaurering av din MG MGA-bil
- Vi kan leverera din klassiska bil till något europeiskt land

Gå till lager