NL EN US DE FR PL CZ ES PT IT SE HU GR RO SK JP CN AE IL

E & R Classics
Kleiweg 1 5145NA Waalwijk, Nederländerna
0031416751393

Köp din klassiska bil säkert online Kontakta oss via e-post eller telefon | På grund av covid-19 regler är vårt showroom stängt
Gå till inventering Sälj min bil

Porsche 914

I slutet av 1960-talet hade både Porsche och Volkswagen behov av nya modeller; Porsche letade efter en ersättare för deras nybörjar 912, och Volkswagen ville ha en ny sportkupé för att ersätta Karmann Ghia. Vid den tiden hanterades majoriteten av Volkswagens utvecklingsarbete av Porsche. Ferdinand Piëch, som var ansvarig för forskning och utveckling på Porsche, fick ansvaret för 914-projektet. Ursprungligen avsåg att sälja fordonet med en platt 4-cylindrig motor som en Volkswagen och med en platt 6-cylindrig motor som en Porsche, bestämde Porsche under utvecklingen att det skulle vara riskabelt att ha VW och Porsche-modeller som delar samma kaross och skulle övertyga Volkswagen för att låta dem sälja båda versionerna som Porsches i Nordamerika.

Porsche Classic Cars till salu

Den första 914-prototypen presenterades i mars 1, 1968. Utvecklingen blev emellertid komplicerad efter att Volkswagens ordförande, Heinz Nordhoff, avled i april 12, 1968. Hans efterträdare, Kurt Lotz, var inte kopplad till Porsche-dynastin så det verbala avtalet mellan VW och Porsche föll ifrån varandra. Enligt Lotz hade Volkswagen alla rättigheter till modellen, och inget incitament att dela det med Porsche om de inte skulle dela i verktygskostnader. Med detta beslut misslyckades pris- och marknadsföringskonceptet för 914 även innan serierna började. Som ett resultat gick priset på chassit upp betydligt och 914 / 6 slutade kosta bara lite mindre än 911T. 914 / 6 sålde inte för bra, medan den mycket billigare 914 / 4 blev Porsches toppsäljare under sin modellkörning, överlämnade Porsche 911 med en bred marginal med över 118.000-enheter sålda över hela världen.

Köper en Porsche 914?

VW-versionerna innehöll ursprungligen en 80 PS-bränsleinsprutad 1.7L platt-fyra-motor baserad på Volkswagen luftkyld motor. Porsches 914 / 6-variant innehöll en karburerad 110 PS 2.0L platt-sex-motor från 1969 911T, placerad mitt i en version av 1969 911s "901" växellåda som är konfigurerad för en motortrafikbil. Karmann tillverkade rullande chassit på sin fabrik, fullbordade VW-produktion internt eller levererade versioner till Porsche för deras slutliga montering. 914 / 6-modellerna använde en liknande upphängning och bromsar för 911, vilket ger överlägsen hantering och bromsöverlägsenhet över de fyrcylindriga Volkswagen-modellerna tillsammans med högre effekt. Ett VW-Porsche joint venture, Volkswagen of America, hanterade export till USA där båda versionerna slogs och såldes som Porsches, utom i Kalifornien, där de såldes i Volkswagen-återförsäljare. 4-cylinderbilar såldes som Volkswagen-Porsches hos europeiska VW-återförsäljare. Långsam försäljning och stigande kostnader fick Porsche att avbryta 914 / 6-varianten i 1972 efter att ha producerat 3351-enheter; dess plats i lineupen fylldes av en variant som drivs av en ny 100 PS 2.0L, bränsleinsprutad version av Volkswagen's Type 4-motor i 1973. I 1974 ersattes 1.7 L-motorn med en 85 PS 1.8 L, och det nya Bosch L-Jetronic bränsleinsprutningssystemet tillfördes amerikanska enheter för att hjälpa till med utsläppskontroll. 914-produktionen slutade i 1976. 2.0 L-plattan fyra fortsatte att användas i 912E, som gav en entrémodell tills 924 introducerades. 914 var Motor Trends Importbil av året i 1970. En 914 / 6 GT som leds av fransmännen Claude Ballot-Lena och Guy Chasseuil vann GTS-klassen och avslutade sjätte övergripande på 24-timmarna i Le Mans i 1970. Brian Redman använde 914 / 6 för att scout kursen i praktiken körningar av Targa Florio-kretsen i 1970.

Porsche 914

E & R Classics, din Porsche Classic Car-specialist!

Klicka här för att se vår inventering


Vilka är fördelarna med att köpa en Porsche 914 bil hos ER Classics?
- Ett bra sortiment av klassiska bilar till salu
- Alla bilar kontrolleras noga av mekanikerna i vår egen verkstad
- MOT, svetsning och inredning för din Porsche 914 bil
- Vår specialiserade gammaldagsmekanik kan ta hand om alla förfaranden
- Vi kan ta hand om reparationer, underhåll och anpassade behov
- Komplett restaurering av din Porsche 914 bil
- Vi kan leverera din klassiska bil till något europeiskt land