Translated by Google Translate

NL EN US DE FR PL CZ ES PT SE HU GR RO SK JP CN AE IL

E & R Classics
Kleiweg 1 5145NA Waalwijk, Nederländerna
+31 416 751 393

Vi köper och säljer klassiska bilar över hela världen
Gå till inventering Sälj min bil

Triumph TR3

Triumph TR3 är en sportbil som producerades mellan 1955-1962 av Standard-Triumph i Storbritannien. Den ansiktslyftade varianten, inofficiellt känd som "TR3A", gick in i produktionen i 1957 och den slutliga versionen, inofficiellt "TR3B", producerades i 1962.

Även om TR3 vanligtvis levererades som en öppen 2-sätare, var en tillfällig baksätes- och bultstålhärdad topp tillgänglig som extrautrustning.
Bilen drivs av en 1991cc straight-4 OHV-motor som ursprungligen producerade 95 bhp som ökar till 100 bhp vid 5000 rpm. Fyrhastighets manuell växellåda kan kompletteras med en överdrivningsenhet på topp 3-förhållandena som är elektriskt manövrerad och styrd av en omkopplare på bindestrecket. I 1956 ändrades de främre bromsarna från trummor till skivor, och TR3 blev sålunda den första serieproduktionsbilen som var så anpassad.

Triumph Classic Cars till salu

Suspensionen gjordes av dubbla A-armar, manganbrons trunnion, spiralfjädrar och rörstötar framtill, valfri rullrulle och med mask- och pekstyrning. Till skillnad från MGs under samma period hade styrmekanismen och kopplingen betydande spel och friktion, vilket ökade med slitage.

Den bakre delen var konventionella bladfjädrar, med fast axel och hävarmskador, förutom att ramskenorna (lådorna) slogs under axeln. Hjulen var 15inch-diameter x 4.5 "bredd, med 48-talade trådhjul valfria. Trådhjul var vanligtvis målade, antingen kroppsfärg eller argent, men matt krom och ljus krom var också tillgängliga. De främre skivorna eller trumbromsarna och bakre trummorna hade ingen strömassistans.
Dess vikt var betydligt mer än Morgan + 4 och "Bathtub" (pre-911) Porsches, men inte mycket mer än MGA och MGB. Alla utom Morgan, som delade samma motor, var väsentligt mindre kraftfulla.
Men under de flesta förhållanden var det väldigt lyhört och förlåtande, det hade en del hantering laster. Chassit, som delades av TR2, TR3, TR3A och TR4, hade begränsad rattresa och bilen var lite lång och smal för en äkta sportbil. Som en följd, vid mycket svår svängning skulle det inre bakhjulet lyfta, vilket orsakade plötslig överstyrning på grund av den ökade belastningen på det bakre bakdäcket. Detta var särskilt sant med allt vanligare radiella däck. Den ursprungliga TR2 / 3 / 3A-upphängningen byggdes med äldre, snedställda däckdesigner i åtanke. Hjullyftningen var plötsligare än för andra bilar, eftersom den orsakades av att komma till slutet av upphängningsresan medan det fortfarande fanns last på däcket, så lasten på den andra (bakre) bakhjulet var en diskontinuerlig funktion av svängningsbelastning, snarare än att bara ändra lutning.

Köp en Triumph TR3?

TR3 är en riktig roadster, konstruerad för soligt väder med avtagbart regnskydd. Den har en konvertibel topp som snäpps på och av och avtagbara sidogardiner, vilket gör det möjligt för mycket låga dörrar med vaddering för att vila på armen. Det finns hål i golvet, med gummiproppar, så att den ursprungligen levererade jacken kan användas från insidan av bilen, liksom Jaguar XK120. Valfri värmare var dålig och avstängningsventilen var under huven. En tredje person kunde komma bakom platserna, om absolut nödvändigt.

13,377-exempel på den ursprungliga "pre-facelift" TR3 producerades, varav 1286 såldes i Storbritannien; resten exporterades huvudsakligen till USA.

Triumph TR3

E & R Classics, din Triumph Classic Car specialist!

Klicka här för att se vår inventering


Vilka är fördelarna med att köpa en Triumph TR3 bil på ER Classics?
- Ett bra sortiment av klassiska bilar till salu
- Alla bilar kontrolleras noga av mekanikerna i vår egen verkstad
- MOT, svetsning och inredning för din Triumph TR3 bil
- Vår specialiserade gammaldagsmekanik kan ta hand om alla förfaranden
- Vi kan ta hand om reparationer, underhåll och anpassade behov
- Komplett restaurering av din Triumph TR3 bil
- Vi kan leverera din klassiska bil till något europeiskt land