Translated by Google Translate

NL EN US DE FR PL CZ ES PT SE HU RO SK JP CN AE IL

E & R Classics
Kleiweg 1 5145NA Waalwijk, Nederländerna
+31 416 751 393

Juli och augusti ÖPPEN som vanligt - söndag september 1 EXTRA OPEN (12: 00-16: 00)

Triumph TR6

Triumph TR6 (1969-1976) är en brittisk 6-cylinder sportbil och den bästsäljare av TR-serien byggd av Triumph när produktionen slutade i juli 1976. Denna post överträffades senare av TR7. Av de producerade 94.619 TR6s exporterades 86.249; endast 8.370 såldes i Storbritannien.
Karosseriet liknade noga med den tidigare modellen; Triumph TR5, men främre och bakre ändar var kvadrade, enligt uppgift baserat på ett konsultavtal med Karmann. Detta kallas Kam-style back, vilket var mycket vanligt under 1970s. Kroppsformen liknade TR4 och TR5 förutom bak och fram.

Triumph Classic Cars till salu

Alla TR6 sportbilar presenterade inline 6-cylindriga motorer. För den amerikanska marknaden var motorn förgasad precis som den enda USA-endast TR250-motorn. Liksom TR5, var TR6 bränsleinsprutad för andra världsmarknader inklusive Storbritannien, varav TR6PI (bensininjicering) beteckning. Lucas mekaniska bränsleinsprutningssystem hjälpte hemmarknaden TR6 att producera 150 bhp. Senare reducerades den icke-amerikanska TR6-varianten till 125 bhp för att den skulle vara lättare att köra, medan den amerikanska varianten fortsatte att förgasas med enbart.

Köp en Triumph TR6?

TR6 presenterade en manuell växellåda med 4-hastighet. En valfri överstigningsenhet var en önskvärd funktion eftersom det gav drivrutinerna nära växellåda för aggressiv körning med överstigning som finns på 2, 3 och toppkugghjul på tidiga modeller, men ändå "långa ben" för öppna motorvägar. TR6-enheten var också utrustad med halvautomatisk bakre fjädring, rack- och kugghjulsstyrning, 15-tums hjul och däck, högen matta på golv och bagage / bagage, hinkstolar och ett komplett instrumentinstrument. Bromsning uppnåddes med skivbromsar fram och trumbromsar bak. En fabriksstål hardtop var valfri. TR6-konstruktionen var i grunden gammaldags: kroppen var bultad på en ram istället för att de två var integrerade i en unibody-struktur; TR6 instrumentpanelen var trä.

TR6 kan accelerera från noll till 60 mph i 8,2 sekunder och har en topphastighet på 120 mph enligt Autocar magazine.

Triumph TR6

E & R Classics, din Triumph Classic Car specialist!

Klicka här för att se vår inventering


Vilka är fördelarna med att köpa en Triumph TR6 bil på ER Classics?
- Ett bra sortiment av klassiska bilar till salu
- Alla bilar kontrolleras noga av mekanikerna i vår egen verkstad
- MOT, svetsning och inredning för din Triumph TR6 bil
- Vår specialiserade gammaldagsmekanik kan ta hand om alla förfaranden
- Vi kan ta hand om reparationer, underhåll och anpassade behov
- Komplett restaurering av din Triumph TR6 bil
- Vi kan leverera din klassiska bil till något europeiskt land

Gå till lager