29 mars (långfredag) SHOWROOM ÖPPET - 31 mars & 1 april (påsk) SHOWROOM STÄNGT - söndag 7 april EXTRA ÖPPET 10:00-14:00


Ernest Prag

Jag heter Ernest Praag, ägare och chef för E&R Classics. Efter mina studier på HEAO i Breda började jag jobba som marknadschef på ett postorderföretag. Efter 10 år köpte jag aktier i företaget och gick vidare till posten som generaldirektör. 2006 bestämde jag mig för att sälja mina aktier och jag förvandlade min klassiska bilhobby till mitt jobb.

Tillväxten av ERClassics under åren
Jag grundade ERClassics 2008, som vi började med i en liten byggnad i Kaatsheuvel. I inledningsskedet hade vi 3 segment: bröllopsuthyrning av klassiska bilar, försäljning av klassiska bilar och tillhörande klassiska bilverkstad. 2010 flyttade vi till Dongen, där vi har gått från 1 byggnad till 6 byggnader genom åren på grund av tillväxt. På grund av trängseln bestämde vi oss 2011 för att stoppa bröllopsuthyrningen och fokusera helt på försäljningen av klassiska bilar och vår verkstad.

500 klassiska bilar och youngtimers i lager
I början av 2014 blev denna vackra fastighet i Waalwijk tillgänglig och jag köpte den. Vi har flyttat på allt och här kommer de vackra klassikerna ännu bättre till sin rätt. Under tiden har vi 3 byggnader i Waalwijk, eftersom det annars är för lite kapacitet för mängden bilar. Vi har för närvarande 500 klassiska bilar och youngtimers i lager.

Ron (verkstadschef) och jag har jobbat tillsammans sedan starten av E&R Classics 2008. Efter alla dessa år går det fortfarande jättebra. Det kan vi vara stolta över. Dessutom är jag stolt över att vi är ett trevligt, hårt arbetande team som alla delar samma passion för klassiska bilar.

Min allra första bil var en knallgul Honda Civic 1:a typ från 1973. Den kostade då 750 gulden, vilket nu är omräknat till cirka 330 euro. Jag var väldigt nöjd med den här bilen och körde den mycket, men efter ett tag började den gå åt olja. Inte bara lite olja, utan ungefär lika mycket som man brukade använda bensin. Jag hade därför oljebehållarna bak i bagageutrymmet för att fylla på vid behov. Jag hittade ett helt restaurerat exemplar i Belgien 2018 och gav det en fin plats i min egen samling.

Min drömbil är en Bentley Speed ​​Six från 1930
Min absoluta drömbil är en Bentley Speed ​​Six från 1930 i British Racing Green. Dessutom tror jag också a Jaguar E-type serie 1 plattgolv utvändigt motorhuvslås från 1961 är en fantastiskt vacker klassiker. jag gillar Jaguar bäst i gunmetallgrå med blå inredning.

Anta att du var tvungen att ge någon ett lyft. Vem skulle det vara och varför?
Det finns många människor jag skulle vilja ge ett lyft till, för det skulle vi behöva hyra en klassisk buss...

På grund av min kärlek till musik skulle jag välja Bruce Springsteen. När jag var 18 år (för länge sedan) var min första konsert Bruce Springsteens Tunnel of Love-turné. Fram till idag är det den bästa konserten jag någonsin upplevt. Förutom den gränslösa energin och musikaliska kvaliteterna har jag under åren kommit att uppskatta sångtexterna (alla skrivna av honom) och hur livsfrågor tolkas i musik och texter ännu mer.

På grund av min kärlek till sport skulle jag (postumt) välja Johan Cruijff. Jag tror att detta inte behöver någon ytterligare förklaring.

Vilket är ditt bästa bilrelaterade minne?
Jag köpte min första klassiska bil när jag var 18 år. Jag ville faktiskt köpa en Chevrolet Bel Air från 1957 men som student hade jag inte råd. Så jag köpte en Opel Olympia Rekord P1, som var den mest liknade modellen och jag hade råd. Jag restaurerade den klassikern helt med hjälp av en vän och vi åkte till och med på semester med den till Belgien, Tyskland och Frankrike. Vi hade väldigt roligt med det, både när vi jobbade på bilen och på semestern. Den bästa detaljen tyckte jag var (original) rullgardinen som man kunde dra upp framför kylaren genom att dra i en kedja i instrumentbrädan. Detta var tänkt att värma upp motorn i Opel snabbare på vintern.

Vad gör en arbetsdag på ERClassics så rolig för dig?
När jag slår upp dörrarna till ERClassics showroom på morgonen möts jag av en lätt doft av olja och bensin. En doft som man nosar på som bilentusiast. Sedan tänder jag ljuset och hundratals klassiska bilar och youngtimers, var och en av sin oöverträffade skönhet i färg, krom, gummi och design, lyser mot mig. Vilket härligt välkomnande varje dag. Sedan dricker vi en kopp kaffe med gruppen, vi skrattar åt fina historier och så jobbar vi med vår hobby och vi gör vårt yttersta för att säkerställa nöjda kunder. Jag har kunnat förvandla min hobby till mitt arbete, vad vackert det är!

Oldtimers har en speciell betydelse för mig
Veteranbilar har alltid haft en speciell betydelse för mig. Jag njuter fortfarande varje dag av den klassiska skönheten som var och en av dessa bilar har att erbjuda oss, tekniken som de sätts ihop med och naturligtvis det vackra unika ljudet de producerar.

www.ernestpraag.com